סאגה הלכתית • מתי יקראו את המגילה בשכונת רמות?

    אבי יעקב | צילום: בועז בן ארי No Comments on סאגה הלכתית • מתי יקראו את המגילה בשכונת רמות?
    22:02
    18.05.24
    נתי קאליש No Comments on האדמו"ר הורה: "לנסוע למירון, עד איפה שאפשר"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הדרמה סביב שכונת רמות בירושלים נמשכת.

    כידוע שכונת רמות נמצאת במרחק משאר השכונות הירושלמיות, מרחק שגרם לסאגה הילכתית ב-30 שנה האחרונות לגבי מנהגי הפורים -האם תיקרא שם המגילה בי"ד או בט"ו. רבים מגדולי ישראל כמו מרנן הגרי"ש אלישיב, הגר"ע יוסף, חברי בד"צ העדה החרדית,ועוד…) פסקו לקרא מגילה בי"ד אדר כדין פרזים. לעומת זאת גדולי ישראל רבים כמו מרנן הגרש"ז אויערבך, הגר"מ אליהו, הפני מנחם ועוד פסקו שדינה כמוקפת חומה שקריאתה בטו'.

    לפני כעשור בעקבות ערוב שחיבר בין רמת שלמה לרמות שנעשה בהכוונתו של הרב יצחק דרזי תלמיד הגרי"ש אלישיב הורו הגרי"ש אלישיב וחברי הבד"צ של העדה החרדית לקרוא ביום טו אדר. ואולם מרן הגר"ע יוסף פסק לבני ספרד להמשיך לקרוא ביום יד' מאחר והעירוב לדעת הבית יוסף צריך להיות ע"י רצף של בתים כולל אכילה במקום.

    כזכור כל השנים ניסה סגן ראש העיר לשעבר אליעזר שמחיוף ליצור רצף עי"י קראוונים אך הארגונים הירוקים מנעו זאת פעם אחרי פעם.

    השנה שלח הראשל"צ רבי יצחק יוסף את תלמידו לטפל בנושא ולאחר סיכום עם ראש העיר הצליחו להעמיד קראוונים בין רמות לרמת שלמה. ואף קיימו שם סעודת מלווה מלכה במוצאי שבת. על כן הורה הראשל"צ לתושבי רמות הספרדים לקרא המגילה ביום טו' אדר.

    אלא, שחלק מרבני השכונה הוותיקים שבדקו את הענין לא הסכימו לפסק הנ"ל. לטענתם הקרוואנים שהוצבו במקום אינם בגודל 4 אמות על 4 אמות כנדרש בהלכה וכן עולה החשש שהקרוואנים הנ"ל יוסרו מיד אחרי פורים והדבר עומד בניגוד לפסיקת הבית יוסף (שצח') שכל העשוי להינטל נחשב עראי ולא שמיה בית.

    בינתיים רבה של ירושלים הגרש"מ עמאר הורה לקרוא בשכונת רמות ביום י"ד. "כבר באו אלי בענין זה כמה פעמים, לשכנע אותי שיש מקום ברור על פי ההלכה לשנות מספקו של גדול ישראל מרן הראש"ל בעל יביע אומר ע"ה, והאמת שעדיין לא ראיתי ברור כדי לשנות ההוראה בזה, ואמרתי להם לדחות הענין ההלכתי לשנה הבאה כדי שלא נחטא בפזיזות.
    וכל זמן שיש ספק אפילו קטן עלינו להמשיך ולקרא בי"ד בברכה, שהוא היום של רוב העולם, וכל מקום שיש בו ספק קורין בי"ד, ועוד שאפילו בן כרך שקרא ביום י"ד יצא ידי חובה מפני שרוב העולם קורים ביום י"ד, ולקרוא בט"ו בלא ברכה, ומינה לא נזוע".



    0 תגובות